پروتز ثابت دندان
پروتز ثابت دندان

به همان روکش دندان که در بین عموم رایج می باشد، پروتز ثابت دندان می گویند.  امکان دارد که فردی دندان هایش را بر اثر پوسیدگی دندان و یا بر اثر افزایش سن و یا  به دلیل بیماری نظیر سرطان و یا بر اثر واردن شدن ضربه و تصادف، از دست بدهد. پروتز ثابت دندان جهت جایگزین شدن دندان های از دست رفته به کار می روند. جهت دندان ها از دست رفته از سه نوع پروتز استفاده می کنند. انواع پروتز ها شامل پروتز های متحرک و پروتز های ثابت و ایمپلنت دندان می باشد. که در این مقاله توضیحاتی در رابطه با پروتز ثابت دندانارائه داده ایم.

انواع پروتز ثابت دندان

به هر عضو مصنوعی بدن که ساخته می شود پروتز گفته می شود ، در اصطلاح دندانپزشکی  نیز به دندان های مصنوعی که ساخته می شوند پروتز می گویند. پروتز ثابت دندان، پروتزی می باشد که به دندان ها می چسبد و ثابت می شود که شامل بریج و روکش و ونیر دندان می باشد. در ادامه می پردازیم به انواع پروتز های ثابت دندان

روکش دندان

روکش دندان پروتز های ثابت دندانی می باشند و از جنس فلز و سرامیک و یا ترکیبی از هر دو می باشد.  روکش دندان بر روی دندان های تخریب شده و عصب کشی شده قرار می گیرد تا از شکستگی و ترک خوردن دندان ها حفاظت نماید و باعث زیبایی دندان ها می شود. استحکام دندان ها با استفاده از روکش دندان، بسیار بالاتر می رود . گاهی اوقات نیز ممکن است از روکش ها جهت اتصال بریج دندان و پو شاندن ایمپلنت دندان استفاده شود.

ونیرها

ونیرها باعث اصلاح طرح لبخند می شود و کمک می کند تا فرد لبخندی زیبا داشته باشد. ونیر ها نازک می باشند و رنگ مواد آن برای هر فردی نسبت به دندان هایش ساخته می شود. ونیر ها باعث پوشش دهی سطح جلوی دندان ها می شوند. به دلیل تطابق پوسته ونیر بر روی دندان، مینای دندان کمی برداشته می شود و ونیر ها دیگر قابل برگشت نیستند. ونیر ها از روی مدلی که دندانپزشک متناسب با هر فردی تهیه می نماید، در لابراتور توسط دندان ساز ساخته می شود. بعد از ونیر دندان یک سری مراقبت ها باید انجام شود تا ونیر ها بدرنگ نشوند و دچار شکستگی و ترگ نشوند

بریج دندان

از دیگر انواع پروتز ثابت دندان بریج ها می باشد که برای افرادی که دندان خود را از دست داده اند و در هنگام جویدن و صحبت کردن دچار مشکل شده اند بسیار کاربرد دارد. با استفاده از بریج دندان تمامی این مشکلات برطرف می شوند و ظاهر دندان ها زیبا می شوند.

زمانی که فردی دندان خود را می کشد و یا بر اثر حادثه ای دندان خود را از دست می دهد، فضای خالی بین دندان ها ایجاد می شود که با استفاده از بریج دندان می توان این مشکل را برطرف نمود. در حقیقت دندان های کناری دندان از دست رفته توسط دندانپزشک تراشیده می شوند و پروتز ساخته شده روی دندان های کناری و فضای خالی قرار می گیرد. به همین دلیل می گوییم بریج دندان که پلی بین دو دندان ایجاد می نماید.