اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

شاید این روزها نسبت به  گذشته اهمیت زیبایی دندان ها و همچنین داشتن لبخند زیبا بیشتر شده است به همین دلیل روش های زیادی در حوزه دندانپزشکی زیبایی در نظر گرفته شده است تا افراد بتوانند به فرم دلخواه لبخند خود دست پیدا کنند .در واقع منظور از اصلاح طرح لبخند استفاده از مجموع روش های زیبایی است تا در نهایت فرد  لبخندی زیبا داشته باشد. در این اقدامات تمامی مشکلات دندان با روش هایی همچون  روکش دندان ، ایمپلنت دندان ، سفید کردن دندان و … برطرف می شود و فرد می تواند تغییراتی همچون بهبودی رنگ دندان ، و هماهنگ شدن دندان های خود را مشاهده کند .

اصلاح طرح لبخند چیست؟

افراد بسیاری هستند که از طرح لبخند خود رضایت کافی ندارند اما در حوزه دندانپزشکی زیبایی شما می توانید مشکلات مربوط به دندان های خود را مطرح کنید و با مشاوره با دندانپزشک زیبایی با تجربه  بهترین روش برای شما در نظر گرفته می شود  و سلامتی، ظاهر و عملکرد دندان ها تجدید می شود که به دنبال آن زیبایی صورت و اعتماد به نفس باز می گردد. در واقع لبخند زیبا  اولین تصویری است که اطرافیان از چهره شما به یاد خواهند داشت و می تواند نقش زیادی را در بالا بردن اعتماد به نفس به چهره خود و روابط اجتماعی داشته باشد

فاکتورهای در نظر گرفته شده در اصلاح طرح لبخند

پیش از اینکه شما اقدام به اصلاح طرح لبخند کنید دندانپزشک زیبایی  المان های زیر را در نظر می گیرد:

به طور کلی چهره و صورت فرد آنالیز می شود زیرا رنگ پوست و رنگ مو ها و همچنین ترکیب اجزای صورت و تناسب آنها با یکد یگر همگی در لبخند شما نقش به سزایی را ایفا می کنند .

اینکه دندان شما  از لحاظ پهنا و طول و و نمای ظاهری چگونه است

ساختار لثه ها چگونه است و لثه ها در هنگام لبخند چه نمایی دارند.

چگونگی قرار گیری لب ها در لبخند

برای داشتن لبخند زیبا و طراحی آن باید تمامی این فاکتورها در نظر گرفته شود تا لبخنده ایده آل به  بهترین شکل ممکن ایجاد شود . با این تفاسیر روش های در نظر گرفته شده برای هر شخص با توجه به ویژگی های مختلف وی با یکدیگر متفاوت خواهد بود  و به صورت سفارشی برای هر شخص انجام می گیرد .

زیبایی طرح لبخند به چه عواملی بستگی دارد ؟

پیش از هر چیز دندان های شما باید سالم باشند و هر گونه مشکلی  که در رابطه با سلامت دندان شما وجود دارد باید برطرف شود برای مثال پوسیدگی دندان های جلو  در زیبایی بسیار تاثیر گذار هستند و در برخی اوقات با  پوسیدگی طول دندان ها کوچکتر می شود.

طول دندان

در صورتی که طول دندان ها متناسب باشد ظاهر فرد شاداب تر و جوان تر به نظر می رسد  و در اصلاح طرح لبخند در بیشتر موارد در صورت کوتاه بودن دندان ها طول آنها افزایش داده می شود این امر به خصوص در مورد دو دندان جلویی اهمیت بیشتری پیدا می کند . کسانی که دارای لبخند های لثه ایی هستند، دندانپزشک زیبایی درمان هایی در رابطه با اصلاح خط لثه را با استفاده از روش های دندان پزشکی با لیزر انجام می دهد تا به بلند کردن ظاهر دندان منجر شود .همچنین ممکن است از روکش دندان برای افزایش طول عاج دندان استفاده شود .

خط لبخند

منظور از خط لبخند ،لبه دندان فوقانی  شما که از یک سمت صورت تا سمت دیگر ادامه پیدا می کند و همچنین منحنی ایجاد شده در لب پایین است زمانی که تعریفی استاندارد برای خط لبخند وجود داشته باشد دندانپزشک زیبایی می تواند میزان بلندی مورد نیاز برای دندان های شما را تشخیص داده و متناسب با صورت شما لبخند را طراحی کند.

تناسب دندان

این امر بستگی به علاقمندی شما و همچنین نظر دندانپزشک شما دارد که البته پیشنهاد می شود در صورت مشاوره با دندانپزشک خود راهنمایی های وی را مد نظر قرار دهید زیرا با توجه به تجربه بالا بهتر می توانند نتیجه را متناسب با صورت شما پیش بینی کنند به گونه ایی که علاقمندی شما نیز تا حد زیادی در نظر گرفته شده باشد. به عنوان مثال برخی ها معقتند که دو دندان جلویی می تواند لبخند را بسیار متفاوت و زیبا جلوه دهد و نسبت طول  و عرض آن اهمیت دارد.به هر حال دندان های که در لبخند شما نمایان می شوند باید در اندازه ای باشدکه با یکدیگر هماهنگی داشته باشد .

طبیعی بودن دندان ها

بهتر است متخصصی  که برای زیبایی دندان خود در نظر می گیرید این توانایی را داشته باشد که نتیجه لبخند شما را به شکلی طبیعی طراحی کند  و از روش های  گوناگون به شکلی استفاد شود که ترکیب چهره زنانه و یا مردانه فرد متوازن باشد  و به اطرافیان احساس دندان های طبیعی را بدهد.برای مثال شاید دیده باشد که دندان های فوق العاده سفید ممکن است حس طبیعی بودن دندان ها را به شما منتقل نکند.

رنگ دندان ها

رنگ دندان و سایه آن از موضوعات با اهمیت در حین مراحل ارزیابی و آماده شدن برای استفاده از روش های مختلف همچون روکش  های دندانی و پرسلین، تعیین اندازه طول دندان با عاج گذاری، پل گذاری، بستن دندان با مواد کامپوزیت و ایمپلنت می باشد.
بی رنگی  و یا تیرگی دندان ها می تواند با افزایش سن بیشتر شود  و داشتن لبخند زیبا ملزم به داشتن دندان های سفید و به رنگ طبیعی است  و روشنی دندان ها موجب  داشتن ظاهری جوان و شاداب خواهد شد.رنگ دندان به  علاقه بیمار بستگی خواهد داشت اما باید بدانید که سایه  و رنگی که دندان پزشک زیبایی  برای روکش کردن و سفیدی دندان های شما در نظر می گیرد متناسب با ملاحظات خاص مربوط به نوع و رنگ پوست صورت و نیز موی شما است و قاعدتا رنگی طبیعی تر و سفیدی متناسب برای شما انتخاب خواهد شد.البته در رابطه با سفیدی دندان ها می توان گفت که روشی به نام بلیچینگ وجود دارد که تنها می تواند دندان ها را سفید و براق کند.

هماهنگی بین دندان ها

به هم ریختگی های دندانی که شامل دندان های کج ،دندان های رو هم رفته و هم چنین فاصله های زیاد بین دندانی  می باشد  با اورتودنسی که روشی بلند مدت است قابل برطرف کردن است و یا اینکه می توان با استفاده از روکش های دندانی و یا لمینیت وضعیت دندان ها را بهبود بخشید .

 دندان های از دست رفته

در صورتی که یک یا چند تا از دندان های شما از دست رفته باشد تاثیری بسیار منفی بر روی زیبایی شما خواهد گذاشت و باید برای آنها جایگزینی در نظر گرفته شود که امروزه یکی از نوین ترین روش ها برای این مشکل کاشت دندان به روش ایمپلنت است که دیگر جایگزین دندان های مصنوعی و پل های دندانی شده است.

روش های استفاده شده در اصلاح طرح لبخند

  • لمینیت دندان
  • ایمپلنت دندان
  • روکش های دندانی
  • ارتودنسی
  • و…

اصلاح طرح لبخند با لمینیت

کلمه لاتین Laminate که به آن لامینیت و یا لمینیت گفته می شود به معنای پوشش دادن یک سطح صاف با مواد است که در واقع  استفاده از هر ماده ایی برای این پوشش امکان پذیر می باشد لمینیت روکشی است که تمامی دندان را نمی پوشاند بلکه تنها بر روی سطح بیرونی دندان ها و با استفاده از مواد سرامیکی  و یا هر ماده مستحکم دیگری جهت زیبایی دندان ها استفاده می شود اما در حوزه دندانپزشکی زیبایی معمولا  از لمینیت های زیر استفاده می شود .

لمینیت های کامپوزیتی ( کامپوزیت ونیر )

در صورتی که شما به دنداپزشک زیبایی خود مراجعه کنید،بعد از اینکه دندان های شما به مقدار کمی تراش داده شود مواد ترمیمی که به رنگ دندان شما شباهت دارد  بر روی  دندان ها قرار داده می شود که در واقع همان کامپوزیت می باشد . در این روش فرد می تواند بلافاصله نتیجه تغییرات دندانی خود را مشاهده کند و اقدامات لمینیت کامپوزیتی و یا رزینی پایان یافته است . در رابطه با هزینه این روش باید گفت که کامپوزیت ها دارای انواع مختلف آلمانی ،سوییسی و یا آمریکایی هستند  که به همین دلیل هزینه خدمات دندانی را متغیر خواهد کرد.نوعکامپوزیت دندان استفاده شده در ماندگاری  و درخشندگی آن تاثیر گذار خواهد بود. به این روش کامپوزیت ونیر نیز گفته می شود.

مزایا کامپوزیت دندان

راهکار ونیر کامپوزیت دارای مزایای زیادی است. محاسنی چون :

  •  عدم نیاز به تراش دندان ها، مینا و عاج ، در نتیجه سالم ماندن دندان ها
  •  چنانچه تحت فشارهای بالا دچار پریدگی لبه یا شکستگی شدند امکان ترمیم و اصلاح آنها به راحتی وجود خواهد داشت؛ همانند دندان طبیعی.
  •  قابلیت تحمل فشارهای بالا در زمان جویدن مواد غذایی به میزان ۱۰ برابر لمینیت های چینی.
  •  شکل و فرم طبیعی ، به طوریکه سایرین به سختی متوجه تفاوت دندان طبیعی با دندان کامپوزیت ونیر می شوند.
  •  حذف خطای انسانی به علت بی نیازی از لابراتوار .

طول عمر کامپوزیت ونیر

طول عمر کامپوزیت ونیر به عوامل مختلفی مانند جنس دندان ها، رعایت بهداشت و عادت غذایی بستگی دارد . در صورتی که کامپوزیت ونیر به درستی صورت گیرد و پس از آن توسط بیمار مراقبت های لازم صورت گیرد می توان گفت که کامپوزیت ونیر جزو یکی از با دوام ترین درمان ها در حوزه دندانپزشکی به حساب می اید .

لمینیت های سرامیکی

اما در این روش بعد از اینکه دندان های بیمار تراش داده می شود از دنندان ها قالب گرفته می شود و سپس قالب های دندانی به لابراتوار فرستاده می شود و بر روی آنها  پوشش سرامیکی گذاشته می شود و لابراتوار با توجه به خواست دندانپزشک و بیمار و با توجه به رنگ مورد نظر ، آن را فرم میدهد. در نهایت دوباره به دندانپزشک زیبایی تحویل داده می شود و پزشک آنها را بر روی دندان های شما می گذارد.به شکل مختصر می توان گفت لمینیت سرامیکی یک لایه نازک حدود ۳/۰ تا ١ میلیمتری از جنس پرسلن یا همان چینی (منظور از چینی جنس چینی بوده و به کشور چین ارتباط ندارد) و یا سرامیکی خاص است که بر روی دندان ها گذاشته می شود .به این روش پرسلن ونیر نیز گفته می شود.در رابطه با هزینه باید گفت به دلیل اینکه جنس آن سرامیکی است هزینه بیشتری را خواهد داشت.

چه کسانی کاندید لمینیت دندان هستند

  • افرادی که دارای دندان های زرد رنگ و یا بد رنگ هستند. این تغییر رنگ در دندان ها ممکن است در پی مصرف سیگار، نوشیدن بیش از حد چای، قهوه و خوردن مواد غذایی که دارای رنگ دانه های زیادی هستند، رخ می دهد.
  • افرادی که در اثر ضرب دیدن دچار شکستگی دندان به خصوص در دندان های جلویی شده باشند.
  • افرادی که دارای دندان های بی نظم هستند یا بین دندان هایشان فاصله موجود است.
  • دندان هایی که به طور مادرزاد دارای لک های سفید هستند.

اصلاح طرح لبخند با روکش های دندانی

معمولا از این روش برای مشکلات کوچک استفاده می شود  و می تواند مشکلات غیر جدی را حل کند و ایراداتی مانند ترک های دندانی ، فاصله های بین دندانی  و مشابه آنها را برطرف خواهد کرد.این روش از لحاظ ظاهری به مانند دندان  می باشد  و ضخامت کمی دارد که می تواند ایرادهای دندانی را برطرف کرده و شکلی منظم و یکنواخت به دندان ببخشد.روکش های دندانی جلو یکی از روش های متداول برای  اصلاح طرح لبخند می باشد.روکش ها خود به  انواع  روکش pfm، روکش ipsو روکش زیرکونیا دسته بندی می شود . روکش های دندانی می توانند تمام چهار وجه دندانی را بپوشانند اما روکش هایی که برای زیبایی دندان ها اسفتاده می شود در واقع تنها سطح بیرونی دندان را ترمیم می کنند.

تفاوت روکش و لمینیت چیست؟

در روکش های دندانی نسبت به روش لمینیت، نیاز  به تراشیدن قسمت بیشتری از دندان است و از دیدگاه محافظت دندان، و انتخاب بیشتر افراد معمولا روشی انتخاب می شود که تخریب کمتری برای دندان ها ایجاد کند.در روش لمینیت دندانپزشک زیبایی در حد مینا دندان را تراش می دهد اما شاید برای استفاده از روکش های دندانی نیاز باشد که عاج دندان نیز درگیر شود .

تفاوت ارتودنسی با لمینیت چیست؟

با اینکه هر دو با هدف اصلاح به هم ریختگی های دندانی استفاده می شود اما در روش ارتودنسی دندان ها در طول زمان حرکت داده می شود و در نهایت در جای مناسب  قرار می گیرند.در برخی موارد برای برطرف کردن مشکلات فکی درمان با ارتودنسی لازم بوده و نمی توان آن را جایگزین لمینیت قرار داد. ارتودنسی درمان مناسبی است که با شناخت از وضعیت قرارگیری دندان ها و محاسبات پیچیده، باعث حرکت دندان و قرار گرفتن آن در مکان مناسب می شود.اما مشکلاتی مانند نامرتبی  دندان ها و لب پریدگی ها و مقدار جلو و یا عقب بودن دندان ها و شکستگی های کوچک را می توان با لمینیت برطرف کرد. درمان ارتودنسی و لمینیت در دندانپزشکی برای مشکلات متفاوتی پیشنهاد می شوند و بهتراست با دندانپزشک خود مشورت لازم را داشته باشید .

تعداد جلسات برای اصلاح طرح لبخند

با توجه به توضیحاتی که داده شد روش های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند وجود دارد که هر کدام با توجه به مشکلات دندان شما انتخاب می شود و تعداد جلسات ممکن است به مانند لمینیت در یک جلسه و  یا با ارتودنسی تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

نتیجه گیری

در نکته آخر باید گفت شما  برای اینکه روشی برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کنید بهتر است از تمامی روش ها اطلاعات لازم را داشته باشید  و با دندان پزشک زیبایی خود کنید  تا بهترین روش برای شما در  نظر گرفته شود. پزشک می تواند با توجه با سن ، دندان و همچنین اجزای صورت شما بهترین راه حل را به شما ارائه دهد تا علاوه بر اینکه ماندگاری برای شما داشته باشد بتواند لبخند زیبایی را برای شما فراهم کند .